четвртак, 26. јануар 2017.

Džejn Ejr - Šarlot Bronte

U pitanju je prva knjiga koju sam pročitao ove godine, ali na mene je ostavila izuzetno snažan utisak i privolela me da pročitam i ostala dela sestara Bronte.
Ova knjiga ne bi bila bestseler da je objavljena u današnjem dobu, pre svega zato što je sistem vrednosti promenjen za pun krug, pa "Džejn Ejr" ne bi predstavljala inspiraciju većini.
Šta je ovu knjigu učinilo posebnom, za mene? Bili su tu Džejnin način razmišljanja, hrabrost, snažna moralna volja, izvanredna atmosfera, jasno omeđene klasne granice, misterija, ludilo, tajne, tiha ljubav... A ovu knjigu, napisanu lako shvatljivim jezikom, svako bi trebao da pročita makar jedanput, i ona može poslužiti kao razonoda u istoj meri kao i lekcija koja vam može promeniti pogled na svet.


Naslov originala: Jane Eyre
Žanr: klasična književnost, romansa, misterija, gotska i viktorijanska literatura
Glavni motivi: moralni standardi, večita borba dobra i zla, hrišćanstvo, feminizam

Stub ove priče, njena pokretačna snaga, jeste upravo sama Džejn. Njena odlučnost, volja da se probije u životu, da sve uradi pošteno, izbori se sama za sebe, njena dobrota, iskrenost, poniznost i odmerenost su jedna inspiracija, možda čak i veća danas, kada bezoblična većina takve stvari ne vrednuje visoko.
Ona odlučuje da sledi ideje koje su joj usađene u školi za siročad u ranom detinjstvu, poštuje druge ali i sebe, i ne skreće sa puta koji je sebi zacrtala.
Postoji jedan jako dirljiv citat u knjizi, makar za mene, u prvom delu, dok Džejn Ejr još uvek boravi kod svoje ujne. Ona govori o tome kako je u detinjstvu imala jednu krpenu, prljavu i rašivenu lutku, i da je svakom ljudskom biću potreban neko koga će voleti, a kako ona sebi nije našla dostojniji predmet ljubavi, zavolela je nju.
Navešću razloge zašto ova knjiga ne bi bila bestseler da je danas objavljena: petsto stranica čiste deskripcije, bez pregršta dijaloga; puno religioznih tema i propovedanja; čista i neiskvarena junakinja, bez 'duplog dna', bez događaja koji bi razotkrio da ona nije takva kakva jeste - dobra i pomalo naivna; ljubav koja raste i koja se zasniva na principu prijateljstva, uzajamnog razumevanja i poštovanja, radije nego ljubav koju prate ogromna strast i mladalačke greške.


Sporedni likovi u knjizi su jasno ocrtani, ubedljivi, sa tolikom lakoćom da sam se prosto začudio zašto toliko današnjih pisaca imaju problem sa karakterizacijom.
Ročester i Džejn, uprkos međusobnom razumevanju, predstavljaju dve potpuno različite strane, i dok je meni potonja prirasla srcu, Edvard Ročester mi se nikako nije dopao.
Čitanje knjige sam završio sa nadom da će Džejn uspeti da ga preobrati iz poročnog i grešnika u bolju i nešto moralniju osobu u budućnosti.

Izdavač: Nova knjiga
Ocena: 5/5

4 коментара:

  1. Odlicno napisano Kostantine !!! Mogu ti reci da sam ovu knjigu stavio na listu knjiga koju zelim da procitam ,jer sam cuo da radnja odlcina i posle ove recenzije sigurno cu u skorije vreme procitati


    ako imas vremena , poseti blog i proctaj novi post i zabaci komentar

    booksdiar.blogspot.rs

    ОдговориИзбриши
  2. Trenutno čitam "Gospodja Bovari", a nakon nje sam planirala neko delo sestara Bronte. Odličan post, lepo napisano. :)

    bbooklovers.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja nisam još uvek "Gospođu Bovari", ali ovu ti mogu od srca preporučiti. :)

      Избриши