среда, 14. јун 2017.

Sedam smrtnih grehova čitanja

Još jedan u nizu zanimljivih čitalačkih upitnika koje sam pronašao na Katarininom blogu, a na prvi od kojih sam odgovarao još u aprilu. Naime, u pitanju je zanimljiv pristup knjigama koje smo pročitali - kroz koncept sedam smrtnih grehova. Da započnem... 😊


1. Pohlepa (najjeftinija i najskuplja knjiga koju poseduješ)
Što se tiče svakodnevnih stvari, prava sam škrtica, i retko kad izdvojim novac da kupim nešto za sebe, čak i ako mi se to nešto veoma dopada - međutim, na knjigama nikad ne škrtarim.
Najjeftiniji naslovi koje posedujem su iz džepne edicije "Blica" koja je izlazila u nekoliko edicija (srpska poezija, francuski, ruski, nemački pisci, drame, komedije...). Nasuprot njima, knjiga koju sam najskuplje platio je "Anđelika: markiza od anđela" An Golon koju upravo čitam, i, drago mi je da u pitanju nije potrošen novac - štaviše, knjiga je obogaćena zanosnim opisima i preciznim istorijskim detaljima. Ako zanemarimo njenu obimnost - ponegde i nepotrebnu - možemo da donesemo sud da je reč o pravom malom remek-delu.


2. Bes (pisac sa kojim imaš love/hate odnos)
Prvi koji mi pada na pamet jeste Gijom Muso. Ne mogu reći da su mi se njegove knjige ikada dopadale, ali nakon završene prve u nizu onih koje sam čitao, bio sam prijatno iznenađen, budući da sam očekivao mnogo površnije štivo. A svi sledeći naslovi kao da su, meni za inat, opravdali prvobitna očekivanja - mlako, kičasto, neuverljivo i - moram reći - glupavo.
A jedna književnica čije romane zaista volim, me u dva navrata neponovljivo razočarala. U pitanju je Trejsi Ševalije, a ta dva romana su "Plodovi na vetru" (koje nisam uspeo da dovršim) i "Izuzetna stvorenja" (knjiga sa možda i najvećim potencijalom, ali žestoko upropašćena). Nakon te dve knjige usledio je "Poslednji begunac", koji je, na sreću, popravio moje mišljenje o autorki.


3. Proždrljivost (knjiga koju sam progutao nekoliko puta bez griže savesti)
Veoma sam mali broj knjiga pročitao dva puta u svom životu. Prva sa kojom sam to učinio je "Zlokobni prst" (negde prevođen i kao "Otrovno pero") Agate Kristi, jedna od njenih ubedljivo najboljih priča. Atmosfera ušuškanog engleskog seoceta, čitav manifest različitih likova, neodoljiv zaplet - zaista za uživanje.


4. Lenjost (knjiga koju sam zapostavio zbog lenjosti)
Spisak je zaista veoma dug. Nisam uspeo sve knjige koje sam počeo da čitam i da privedem kraju. Nekada smo se našli tek iz drugog puta, a nekada je jednostavno roman preda mnom bio isuviše banalno napisan da bih mogao da uopšte nastavim sa čitanjem.
Jedna od knjiga koja nije imala nijednu "falinku", dopustite mi da se tako izrazim, a koju sam sasvim nepravedno zanemario i na kraju odustao od čitanja iste jesu "Memoari jedne gejše", autora Artura Goldena. Obično prvo pročitam knjigu, pa tek onda pogledam ekranizaciju ukoliko je ima, međutim, ovde je slučaj bio obrnut. Možda je i to što sam znao šta će se dalje događati uticalo na to da je napustim.
Spomenuću i knjige za koje sam imao želju da ih pročitam do kraja, ali gde je problem bio u njima, a ne u meni. Neke od njih su: "Džeparoš" Sare Voters, "Stihovi u pesku" Sare Šeridan, "U naručju boginje" Anabel Lajon, "Voda za slonove" Sare Gruen (možda generalno imam problem sa svim Sarama?), "Čežnja i odanost" Džo Bejker, "Nortengerska opatija" Džejn Ostin, "Duboki pad" Aneli Vendeberg...


5. Ponos (knjiga o kojoj najčešće pričam kako bih se predstavio kao intelektualac)
Generalno izbegavam da ovo radim u bilo kojoj prilici - i to ne samo kad su knjige u pitanju. Nisam toliko zavisan od mišljenja drugih ljudi o meni. A sve i da hoću, teško da bi mi pošlo za rukom da se pohvalim tim putem, budući da većina osoba iz moje okoline (namerno izbegavam da upotrebim termin društvo) nisu ni čuli za, naprimer, "Majstora i Margaritu".
Ipak, odstupio sam od svog pravila, i jedanput usputno prokomentarisao problem strukturalistike i izvesnu dozu apstrakcije u "Gorskom vijencu" Petra II Petrovića Njegoša. Žena, ni kriva ni dužna, ostade u čudu.


6. Požuda (tvoja knjiška simpatija)
Interesantno pitanje. Možda bi trebalo da napomenem da, za razliku od nekih ljudi, nikada ne doživljavam književne likove sa punom dozom ozbiljnosti. Nemam, naravno, ništa protiv toga, jednostavno to lično ne radim. Ako baš moram da izdvojim jednog, neka to bude Elizabet Benet. Oštroumna, lepršava, delimično feministkinja pre vremena. Idealan lik.


7. Zavist (knjiga koju bih želeo da dobijem na poklon)
Nisam se još izveštio u čitanju knjiga na engleskom jeziku (iako je moje poznavanje istog sasvim solidno), tako da je moja želja iz snova Pingvin edicija klasika - u tvrdom, broširanom, izvezenom povezu, spomenutom ovde - ali, na srpskom jeziku. Za ostale knjige ću se valjda već sam nekako snaći. Možda bih dodao i "Na balu s kraljem" Rozalind Lejker. Moju želju da je pročitam ne menja ni to što je rasprodata, ali cene po online sajtovima (Kupindo, Limundo, KupujemProdajem) su zaista previsoke. Ne bih se bunio da mi je neko pokloni za rođendan.


To bi bilo sve od današnjeg upitnika. Pravo malo osveženje i užitak za popunjavanje. Neću nikoga označavati, dakle, ukoliko vam se pitanja dopadnu - smatrajte se pozvanim da ga uradite. Pozdrav do sledećeg kuckanja!

2 коментара:

  1. Neobično, nisam nikad čula za ovaj challenge i baš mi se dopao! Uživala sam čitajući tvoje odgovore :D moram da se guilty pohvalim da sam se u sekundi osetila ponosno kad sam pročitala 'većina njih ni ne zna za Majstora i Margaritu', a baš o toj knjizi razmišljam ovih dana, verovatno ću je pozajmiti sutra iz biblioteke :)

    Girly world
    novi post :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mnogo ti hvala. Drago mi je da nas ima još koji smo za "Majstora i Margaritu" čuli, a bogme, i pročitali. :)

      Избриши